Hoppa till huvudinnehåll

Frågor och svar

Det kan vara en hel del frågor du funderar över när du hyr en lägenhet. Vi har försökt samla några av de vanligaste frågorna som brukar uppstå. Vill du veta mer så är du naturligtvis välkommen att besöka eller ringa till oss på Degerforsbyggen. Vi skall då försöka att besvara dina frågor och hjälpa dig så gott vi kan.

Låsöppning vid bortappad nyckel/tagg


Om du råkar låsa dig ute eller tappar bort din nyckel/tagg så att du inte kommer in i till exempel din lägenhet/garage/tvättstuga så gäller följande:
Under dagtid 07.00 - 16.00 så kontaktar du oss och vi utför låsöppning åt dig mot en kostnad av 500 kr.
Övrig tid på dygnet kontaktas jouren och dom utför låsöppning mot en kostnad av 1400 kr.

Du måste i båda fallen kunna legitimera dig innan vi låser upp. Vi skickar sedan en faktura på låsöppningen till dig.

Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?

Du får bara hyra ut din lägenhet i dess helhet i andra hand om du har hyresvärdens tillstånd. Om lägenheten hyrs ut i andra hand utan att du fått uthyrningen godkänd av Degerforsbyggen kan det i sämsta fall resultera i att du förlorar kontraktet.

Du kan få tillstånd om du har starka skäl för en tidsbegränsad uthyrning t.ex. om du ska studera i en annan ort under en viss tid.

Finns det någon gräns på max antal boende i en lägenhet?

Ja, det finns begränsningar för hur många det får bo i din lägenhet.

  • Ett rum och kök < 50 kvadratmeter maximalt tre personer
  • Två rum och kök < 70 kvadratmeter maximalt fyra personer
  • Tre rum och kök < 90 kvadratmeter maximalt sex personer
  • Fyra rum och kök < 110 kvadratmeter maximalt åtta personer
  • Fem rum och kök < 120 kvadratmeter maximalt tio personer

Förändring av antalet familjemedlemmar under boendetiden omfattas inte av regeln.

Kan hyran betalas via autogiro?

Ja, hyran kan betalas via autogiro. Det är ett enkelt och bekvämt sätt att betala hyran via autogiro, vilket innebär att hyran dras direkt från ditt bankkonto. Du riskerar heller aldrig att missa någon hyresbetalning, så länge du har pengar på kontot. Gör din anmälan direkt till Degerforsbyggen AB.

Hur gör jag en felanmälan?

En felanmälan gör du enkelt via våran hemsida, klicka här och följ sedan instruktionerna för att genomföra felanmälan.

Om det är akut kan du ringa 0586-485 50 under kontorstider. På helger och kvällar kan du ringa 0586-636 00 där du når jouren.

Om vi bor två i en lägenhet och en av oss vill flytta, hur gör vi?

Om ni bor två i en lägenhet och en av er flyttar så kan den andre få bo kvar och överta kontraktet. Förutsättningen är dock att man skall ha skaffat bostad för gemensamt bruk och sammanbrott under äktenskapsliknande former eller sammanboende med gemensamt hushåll och att hyresvärden skäligen kan godkänna den kvarboende som hyresgäst, bl.a. skall denna kunna betala hyra ensam.

Vad är det för krav på hyresbetalningen?

Hyran skall betalas i förskott senast den sista vardagen i månaden innan.

Om du inte hittar din hyresavi kan du betala hyran till vårt bankgiro 5991-6122 ange namn, adress och lägenhetsnummer på inbetalningskorten. Om du betalar via internet så kan du kontakta vår kundmottagning och få aktuellt OCR-nummer.

Det är viktigt att hyran betalas i förskott - ofta senast sista vardagen före varje kalendermånad. Om du inte betalar hyran i tid riskerar du att förlora ditt hyreskontrakt. Det är viktigt att du genast kontaktar oss på Degerforsbyggen om du av någon anledning skulle bli efter med hyran.

Får jag byta lägenhet?

Rätten att byta lägenhet gäller för alla som har ett förstahandskontrakt. Om du vill byta din lägenhet och själv har hittat någon att byta med så måste bytet godkännas av oss på Degerforsbyggen. Du kan byta mot en annan hyresgäst eller med den du köper en villa eller bostadsrätt av. Förutsättningen är att du avstår från din nuvarande hyresrätt i syfte att skaffa en annan bostad.

Enligt hyreslagen ska du vid ett byte som hyresgäst visa att du har "beaktansvärda skäl". Det kan t.ex. vara att du på grund av ändrade familjeförhållanden behöver en mindre eller större bostad. För att Degerforsbyggen skall godkänna bytet krävs att den du vill byta med klarar av hyran och inte har misskött tidigare boende.

När du hittat en person du kommit överens med tar du kontakt med vår kundtjänst.

Vad gäller för rökning?

Det är förbjudet att röka i allmänna utrymmen som trapphus, tvättstuga, hiss, källare/vind och garage. Undvik att röka på balkongen/uteplatsen för många tycker att cigarettrök är obehagligt, en del är också allergiska. Det är inte tillåtet att kasta fimpar från balkongen.

1 Juli 2019 började en ny tobakslag att gälla, det är nu förbjudet att röka vid vissa entréer som allmänheten har tillgång till, lekplatser, vid busshållplatser, inhägnade idrottsplatser m.m. Vänligen respektera denna lag.

Du som rökare bör vara aktsam om att röka inomhus, vid flytt kommer en besiktning att utföras. Om besiktningen inte går igenom och vi anser att lägenheten är skadad av rökningen är det du som hyresgäst som står för renoveringskostnader för att åtgärda lägenhetens ytskikt. Att få bort nikotinfläckar samt röklukt ur en lägenhet kan vara dyrt så var varsam så det inte blir några skador i lägenheten.

Hur lång uppsägningstid har jag?

För bostadslägenheter är uppsägningstiden tre månader vilket innebär att hyresavtalet upphör att gälla tidigast vid det månadsskifte som infaller tre kalendermånader efter uppsägningen.

Exempel: Om du skall flytta den 30 april behöver vi ha din uppsägning senast den 31 januari.

Vid dödsbo finns det undantag, då är det en månads uppsägningstid.

Du måste lämna en skriftlig uppsägning. Skicka ett brev eller mejla till oss på info@degerforsbyggen.se.

Vad ingår i hyran?

I hyran inkluderas flera olika saker som rör ditt boende, klicka här för att få fram ett pajdiagram över hur fördelningen av hyran ser ut.

Kan jag enbart hyra parkeringsplats av er?

Ja det kan du. Degerforsbyggen kan erbjuda garage och parkeringsplatser till dig som inte är bostadshyresgäst. I första hand kommer våra bostadshyresgäster men i mån av plats hyr vi ut till andra intresserade också.

Söker du ett garage eller parkeringsplats kontakta vår kundtjänst.

Telefon 0586-485 50

Bostadsanpassning?

Bostadsanpassningsbidrag är ett bidrag för att ge människor med en funktions­nedsättning möjlighet till ett självständigt liv i eget boende. Du ansöker om bostadsanpassning via Degerfors Kommun https://www.degerfors.se/omsorg-och-stod/funktionsnedsattning/bostadsanpassning.html Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Man ska bo permanent i den bostad man ansöker om bidrag till. Behovet ska vara långvarigt eller bestående. Du kan få bidrag till åtgärder inom- och utomhus. Bidrag utgår inte till åtgärder som hör till normalt underhåll eller beror på byggnadstekniska brister.